• Kategorie

  • Konkurs

    • rusmil.net Konkurs fotograficzny rusmil.net - termin nadsyłania: 02.10.2011
  • Współpracujemy

    • Frontowiec.com
  1. # 1
    Autor cytatu: gadzinkaCóż to za helikopter? (2:05)
    http://www.youtube.com/watch?v=lprVZC_Dx1w&feature=related
    Czy ja dobrze widzę że ma dwa śmigła i nie ma z tyłu tego śmigiełka na ogonie? (wirnika?)


    Śmigłowiec na zdjęciu to Kamow KA-5O na zachodzie znany pod nazwą Hokum .Ma zastąpić wysłużone Mil Mi 24.System dwóch zbieżnie działających śmigieł to wizytówka biura konstrukcyjnego Kamowa.Są to dwa nałożone wirniki a wał jednego obraca się przeciwbieżnie do drugiego.W takim systemie nie potrzebny jest wirnik ogonowy który stabilizuje śmigłowiec (bez niego śmigłowiec wykonuje ruch w stronę przeciwną do ruchu wirnika głównego).
    Temat śmigłowców jest aktualny ponieważ właśnie trwa ich wprowadzanie.Czytałem że na kaukaz dostarczono pierwsze wersje śmigłowca MIl MI 28 Havoc.
    Szeroko reklamowanego już od lat 90 tych.Mi 28 ma zastąpić mi24 do 2015 roku w siłach zbrojnych Federacji Rosyjskiej.Nie wiem według jakiego klucza będzie się odbywać wymiana i gdzie trafi dany śmigłowiec (do jakiej jednostki ,rodzaju sił zbrojnych).Swoją drogą ciekawe kiedy nasze siły zbrojne wymienia swoje Mil Mi 24 na nowsze(ostatnio jeden rozbił się u nas na poligonie).
  2. # 2
    Na filmiku pojawiają się Kamov Ka-50 Hokum, Mi-28N Havoc oraz Mi-24 wersja P albo V. Na wyposarzenie sił zbrojnych FR weszło 15 Ka-50 a później armia na helikopter szturmowy wybrała Mi-28. Na tym kariera Ka-50 się prawdopodobnie zakończy. Co do wypowiedzi Specnaz'a: Do 2015 ma wejść na uzbrojenie 100-150 egzemplarzy Mi-28. Napewno nie zastąpią one Mi-24 do 2015r.
  3. # 3
    (...)
    A co do śmigłowców. To wątpię w wieści o Mi 28N na Kaukazie. Bo dostarczono chyba tylko na razie 3 egzemplarze. (albo 2). Natomiast Ka 50 brał udział w ograniczonych działaniach w Czeczeni. Nigdy samodzielnie. Zawsze w grupie z Mi 24.
    Co do wymiany i wprowadzeniu na uzbrojenie. Ka 50, Mi 28 i Mi 24 to trzy różne śmigłowce o różnym przeznaczeniu. Ka 50 nigdy nie miał zastąpić Mi 24!!! I los Ka 50 nie jest do końca przesądzony. Dodatkowo pojawia się jeszcze wersja dwumiejscowa, która z czasem może znaleźć swoje miejsce na uzbrojeniu. No i są opcje modernizowania Mi 24. Tak, że przyszłość każdego z tych trzech wiatraków nie jest przesądzona.

    System dwóch zbieżnie działających śmigieł to wizytówka biura konstrukcyjnego Kamowa

    Są to dwa nałożone wirniki a wał jednego obraca się przeciwbieżnie do drugiego.

    To zbieżnie czy przeciwzbieżnie ;-) ?
    Wirnik w systemie współosiowym, przeciwbieżnym.
  4. # 4
    z tego co ja slyszalem to zamowili i mile i kamowy (ka52, 2miejscowe) po ok 50 szt
  5. # 5
    Kamov Ka-50 miał zastąpić Mi-24. Ka-50 to projekt jeszcze z czasów ZSRR wygrał on wtedy konkurs na nowy śmigłowiec dla armii pokonując Mi-28. Jednak po upadku "imperium" wąsko wyspecjalizowany śmigłowiec był mało potrzebny a armia zaczeła zwracać się ku uniwersalnemu Mi-28N. Ka-50 jest typowo przeciwpancernym helikopterem i musi działać w grupie z innymi helikopterami które będą wskazywały mu cele.
    Co do wypowiedzi xsnailx w na wyposarzeniu znajduje się 15 Ka-50. Jak wynika z info na stronie www.warfare.ru nie będzie ich więcej. Ka-52 jest obecnie 10 sztuk wszystkie na wyposarzeniu GRU.
  6. # 6
    Dokładnie przeciwbieżnie.Dokładnie Mil Mi 28 jest jakby odpowiednikiem AH 64 w armii rosyjskiej.Może być wykorzystywany jako niszczyciel czołgów ale
    można uzbroić go w rakiety do walki powietrznej jest uniwersalny.Rozsądnym rozwiązaniem jest zachowanie sprawdzonych instalacji silnikowych i i innych części dynamicznych z Mi 24.Spotkałem się nawet z stwierdzeniem że jest to następca mi 24 oparty na jego konstrukcji.Wydaje się że biuro konstrukcyjne Mila wygrało z Kamowem ponieważ przedstawiło nowocześniejszy śmigłowiec o sprawdzonej konstrukcji.Jak widomo Ka 50 ma dwa wirniki co nie jest standardem w innych konstrukcjach , silnik z jednym wirnikiem jest już dobrze znany i szeroko stosowany na świecie.Wprowadzenie KA 50 to było by novum więc myślę że w obecnej sytuacji Rosjanie stawiają na to co stare i sprawdzone.Możliwość współpracy z szeroką gamą uzbrojenia jak i naszpikowanie Mi 28 najnowszą elektroniką rysują
    ciekawą przyszłość przed tym śmigłowcem.


    Edit:Szef generalnego sztabu armii oświadczył że KA 50 i KA 52 otrzyma Specnaz do wykonywania zadań przy czym podstawowym śmigłowcem bojowym będzie
    Mi 28 nocny myśliwy (źródło rosyjska wikipedia nie wiem na ile prawdziwe ale tłumaczyło by to zamówienia KA 50 i KA 52 )
  7. # 7
    Mi-28 przyjmuje ogólny układ konstrukcyjny Mi-24 z wyłączeniem przedziełu desantowego, ma z nim również wiele częsći zamiennych ( szczególnie wersje Mi-24PN do standardów których modernizowane są obecnie Mi-24)co jest jego szczególnym atutem biorąc pod uwagę armię FR w której jak powszechnie wiadomo się nie przelewa. Co do rakiet p-lot można w nie uzbroić równiż Ka-50 (Igła-E oraz R-73).
  8. # 8
    Napisze raz jeszcze.
    Ka-50 i Mi-28 NIGDY nie miał zastąpić Mi-24. To są całkowicie INNE śmigłowce o INNYM przeznaczeniu. Projekty biur konstrukcyjnych Kamowa i Mila miały stworzyć nowy rodzaj śmigłowca, który mógłby w określonych warunkach lepiej wykonywać część zadań powierzonych Mi-24.
    Mi-28 ma luk desantowy (mały bo mały ale jest ;-) )
    Wydaje się że biuro konstrukcyjne Mila wygrało z Kamowem ponieważ przedstawiło nowocześniejszy śmigłowiec o sprawdzonej konstrukcji.Jak widomo Ka 50 ma dwa wirniki co nie jest standardem w innych konstrukcjach , silnik z jednym wirnikiem jest już dobrze znany i szeroko stosowany na świecie.Wprowadzenie KA 50 to było by novum więc myślę że w obecnej sytuacji Rosjanie stawiają na to co stare i sprawdzone.

    Tak. A Ka-25, Ka-27 są nie sprawdzonymi konstrukcjami? Konstrukcje Kamowa są dobrze znane od dziesięcioleci. Wielokrotnie sprawdzone i z powodzeniem wykorzystywane przez ZSRR już od lat 50tych. Więc nie jest to takie novum.
  9. # 9
    Temat wydzielony
  10. # 10
    jesli chodzi o ka-50 to wskrocie wyglada tak:

    AAK Progress w Arseniewie zakończyła produkcję śmigłowców bojowych Ka-50.

    obecnie w zakładach znajdują się 2 Ka-50, które przeszły już badania.
    Teraz produkowane będą jedynie dwumiejscowe Ka-52 Alligator.

    W 2008 AAK Progress wyprodukowała 3 śmigłowce Ka-50. Jeden z nich został przekazany do 344. ośrodka szkolenia bojowego załóg lotnictwa armijnego.

    Produkcja seryjna Ka-52 na niewielką skalę rozpoczęła się w październiku 2008.

    do 2012 na podstawie zamówień rosyjskiego ministerstwa obrony ma powstać do 30 Ka-52.
    Obecne zamówienie mówi o 12 śmigłowcach tego typu.
    W 2008 AAK Progress wyprodukowała 3 śmigłowce Ka-50. Jeden z nich został przekazany do 344. ośrodka szkolenia bojowego załóg lotnictwa armijnego.


    9 października 2008 roku w Arsienjewie, na Dalekim Wschodzie Rosji, uroczyście zaprezentowano pierwszy seryjny egzemplarz śmigłowca rozpoznawczo-bojowego Ka-52 i oficjalnie ogłoszono początek jego produkcji.Jest to trzeci Ka-52 - po prototypie „061” wyprodukowanym w 1996 roku przez warsztaty Kamowa w Lubercach pod Moskwą oraz egzemplarzu przedseryjnym „062” wykonanym i oblatanym w Arsienjewie 27 czerwca 2008 roku. W grudniu 2008 roku śmigłowce „061” i „062” przyleciały do ośrodka szkolenia lotnictwa armijnego 344. CBPiPLS w Torżku, 200 km.... od Moskwy, w celu przeprowadzenia prób uzbrojenia. Dyrektor zakładu Progress w Arsienjewie Jurij Denisienko zapowiedział, że dostawy Ka-52 dla Sił Powietrznych Rosji ruszą w 2009 roku. Zatwierdzony w listopadzie 2006 roku państwowy program zakupów uzbrojenia przewiduje wyprodukowanie dla rosyjskich sił powietrznych 12 śmigłowców Ka-52 do 2015 roku. Siergiej Michiejew, generalny konstruktor Kamowa ogłosił, że finansowanie programu Ka-52 zostało ostatnio zwiększone, a terminy realizacji zamówienia – skrócone (nieoficjalnie mówi się, że ta partia śmigłowców będzie dostarczona do 2012 roku). Śmigłowce Ka-52 mają być wykorzystywane do zadań specjalnych, bowiem na masowy śmigłowiec bojowy nowego pokolenia Rosjanie wybrali Mi-28N. Znacznie większych zamówień Rosjanie spodziewają się z zagranicy. Michiejew ogłosił w Farnborough w lipcu ubiegłego roku, że oczekuje sprzedania za granicę co najmniej 120 śmigłowców Ka-52. Później podał, że we wrześniu nadeszła oferta zakupu partii Ka-50 i Ka-52 od „pewnego kraju”. Z innych źródeł wiadomo, że rozmowy o zakupie Ka-52 prowadzone są z Syrią, Libią, Wenezuelą, a także z Chinami (Indiom Rosjanie oferują śmigłowiec bojowy Mi-28NE). Wcześniej różne wersje śmigłowca Kamowa – bez sukcesu – uczestniczyły w przetargach w Turcji (Ka-50-2) i w Korei Południowej (Ka-52K).


    Pełna wersja artykułu w NTW 2/2009 :)

    ja niewiem skad wy takie cuda wyciagacie ale NTW wtej kwesti mozna wierzyc, jak zawsze zalecam zgromadzenie kupy materialow a potem dyskusje

    no i jescze kwiatek:

    Wydaje się że biuro konstrukcyjne Mila wygrało z Kamowem ponieważ przedstawiło nowocześniejszy śmigłowiec o sprawdzonej konstrukcji.Jak widomo Ka 50 ma dwa wirniki co nie jest standardem w innych konstrukcjach , silnik z jednym wirnikiem jest już dobrze znany i szeroko stosowany na świecie.Wprowadzenie KA 50 to było by novum więc myślę że w obecnej sytuacji Rosjanie stawiają na to co stare i sprawdzone.


    skad ty to wziales, ka 50 mial byc czyms nowszym, typowy mysliwski smiglowiec unikatowa konstrukcja ehhh szkoda sie rozpisywac bo mi zal tego platowca
  11. # 11
    No system KAMOWA to raczej nie standard.Więc już nie jest typowy ja czytałem że dwa wirniki lepiej odbijają się w radarach.A po trzecie już przegrał z AH-1 Cobra
    przetarg na śmigłowiec szturmowy dla armii.A Rosjanie nie mieli jeszcze szturmowych śmigłowców w Kamowa i żadna Armia nie wprowadziła go na uzbrojenie.

    EDIT:Dokładnie Jarkow ma rację.Mi 24 to śmigłowiec wielozadaniowy a Mi 28 to bojowy śmigłowiec przeciwpancerny i do zwalczania celów powietrznych.Zauważ że
    Kamowy służyły jako śmigłowce do zwalczanie okrętów podwodnych ,śledzenia i naprowadzania przeciw okrętom,często w celu naprowadzania pocisków dopalonych
    ze współpracujących okrętów,i do poszukiwania i ratownictwa.Taki śmigłowiec jest troszkę inaczej wyposażony zbudowany ponieważ wykonuje specyficzne zadania.
    Na razie w Armii rosyjskiej/ZSRR Kamowy służyły tylko w wersjach morskich.
  12. # 12
    a morskie i rolnicze kamowy to co ? na wakacjach sa czy jak :) jakos na eksport byly sprzedawane ...
  13. # 13
    Autor cytatu: yakarov[span style=color: rgb(255, 0, 0);](...)[/span]
    Natomiast Ka 50 brał udział w ograniczonych działaniach w Czeczeni. Nigdy samodzielnie. Zawsze w grupie z Mi 24.
    .


    Latali w grupach z Mi-24 oraz bez Mi-24, ale ze specjalnym śmigłowcem wskazywania celów Ka-29 (z braku Ka-52, które pierwotnie z zamyśle miały pełnić tę rolę)
    http://www.airforce.ru/articles/ka-50/index.htm

    tam jest też o zaletach układu wirników Ka-50 w warunkach działań bojowych w górach
  14. # 14
    O proszę. Dzięki za info o Ka-29.
  15. # 15
    No ale KA-29 z sił morskich a nie lądowych.Zalety są przy rozrzedzonym powietrzu w górach te dwa wirniki ponoć lepiej się sprawdzają.I wydaje mi się że te kamowy
    KA 29 były z Floty Morskiej.I służyły nie jako śmigłowce szturmowe tylko tak jak napisał iwanniegroznyj do wskazywania celów .Swoją drogą ciekawy opis.
    Nie ma co za dużo się wysilać całej prawdy nie poznamy i tak.Ten opis to w dużej mierze śledztwo dziennikarskie.Ciężko jest natrafić na jakieś
    sumienne,dokładne opracowanie na ten temat.Każde źródło wiedzy można podważyć.

    PS.zresztą mowa o konflikcie w Czeczeni więc bardziej o akcji przywracania porządku niż o regularniej wojnie z frontem i konwencjonalne walczącym przeciwnikiem
    Ja nie napisałem że Kamowem wolno latać tylko nad morzem.jestem ciekaw jak w przyszłych konfliktach będzie wyglądało wykorzystanie obu śmigłówców.

    Edit:Dokładnie pozostały niezmienione ale jednak Armia wybrała Mi 28n wiec czymś się musiała generalicja kierować albo układami z biurem MILA albo tym
    że konstrukcja jest lepsza ogólnie już zostawiając wirniki (silne opancerzenie ,szeroki zakres wykorzystywanego uzbrojenia ,nowoczesne systemy elektoroniczne
    czy system tandem który jest ponoć najlepszym rozwiązaniem stosowanym we wszystkich nowoczesnych śmigłowcach szturmowych np.AH-64 AH-1
    Agusta A129Mangusta ,Eurocopter Pach-2 Tigre przypominam że Westland Lynx to ogólnowojskowy taktyczny śmigłowiec wielozadaniowy.
  16. # 16
    Nikt nie napisał, że Ka-29 służyły jako śmigłowce szturmowe. Choć teoretycznie wskazywanie celów w działaniach zaczepnych tez można by podpiąć pod działanie szturmowe jeśli jest to działanie zespołu śmigłowców w tym przypadku. Ale to czepianie się szczegółów.
    Nie ma znaczenia czy z sił morskich czy lądowych. Główne założenia konstrukcji Kamowa pozostają niezmienne.
  17. # 17
    Kamov wygrawał konkursy na helikoptery dla marynarki ponieważ jego układ gwarantował zwartośc konstruckji i zmniejszał rozmiary śmigłowca. Jak wszyscy wiedzą jest bardzo istotne w przypadku Marynarki Wojennej, a tym bardziej Radzieckiej/Rosyjskiej która nie posiada zbyt wiele dużych okrętów.
  18. # 18
    Gdyby konstrukcja Kamowa była do bani, poszłaby do piachu jak Jak-38. Owszem gwarantował małe rozmiary, ale przez te lata sprawdził się i dowiódł swojej wartości. Nie tylko w służbie ZSRR/Rosji.
  19. # 19
    Dokładnie łopaty mogą być składane ręcznie do tyłu i układane nad statecznikami pionowymi.Ma to jeszcze jedna zaletę nawet statek z lądowiskiem dla jednego
    śmigłowca jest w stanie rozpoznać spory obszar morza.Kamow może walczyć z okrętami podwodnymi czy patrolować morze naprowadzać rakiety okrętu matki.
    Wiec i korzyści dla okrętu współpracującego są spore.
  20. # 20
    Jeśli chodzi o Ka-29 - nie był to typowo morski śmigłowiec transportowo-bojowy tylko Ка-29ВПНЦУ (воздушный пункт наблюдения и целеуказания). Najciekawsze jest to, że Ka-29 brał też bezpośredni udział w działaniach bojowych Bojowej Grupy Uderzeniowej - ma na koncie 29 salw (стрельб), odpalił łącznie 184 niekierowane pociski rakietowe S-8
  21. # 21
    Dokładnie KA-29 TB stanowi rozwinięcie morskiego śmigłowca KA-27.Wersja KA-29TB(transportowo bojowa) produkowana seryjnie.Istnieje też wersja KA-29
    do walki radioelektronicznej.KA-29 wykorzystywany jest przez piechotę morską Rosji.A KA 29WPNUC jest jego modyfikacją.
  22. # 22
    Istnieje kilka opinii na temat tego - dlaczego wybrano Mi-28N, a nie Ka-50/52. Można domniemywać, że w czasach ZSRR, kiedy nie żałowano kasy, przyjęto by na uzbrojenie obydwa typy i teoretycznie Ka-50 zostałby śmigłowcem wyspecjalizowanym do niszczenia broni pancernej (a nie do zadań "ogólno" uderzeniowych). Kiedy skończyła się kasa, zaczęła się walka o kasę lobbistów biur Kamowa i Mila (zawsze istniała w przemyśle zbrojeniowym ZSRR, tylko że często dawano kasę "i jednym i drugim"). Poza tym Mil był od zawsze tradycyjnym dostawcą śmigłowców dla lotnictwa wojsk lądowych, a Kamow - dla marynarki i tak to postrzegano w siłach zbrojnych. Ka-50 jest śmigłowcem bardziej "wyspecjalizowanym", niż Mi-28. Generalicja miała też wątpliwości co do tego, czy pilot może jednocześnie efektywnie pełnić funkcje operatora uzbrojenia. A dwumiejscowa wersja - Ka-52 dopiero powstawała i z założenia miała być przeznaczona od naprowadzania i wskazywania celów dla zespołów Ka-50. Być może to pośrednio potwierdza, że coś było na rzeczy z tym, że jeden pilot - to jednak za mało, mimo, że pod względem danych TT Ka-50 przewyższał Mi-28. Wersja dwumiejscowa - K-52 - być może powstała zbyt późno, kiedy się okazało, że brak kasy na zamówienie 2-ch typów śmigłowców bojowych.
    Wiadomo, że Ka-52 będzie wykorzystywany do wsparcia jednostek specjalnych, przede wszystkim do walk w górach, gdzie zalety układu wirników współosiowych są najbardziej widoczne (stabilność, manewrowość, odporność na boczny podmuch)
  23. # 23
    Mil Mi-24 -Powstanie śmigłowca Mi-24 było wynikiem realizacji sowieckiej taktyki ofensywnej,gdzie silnie uzbrojone śmigłowce śmigłowce szturmowe miały pełnić
    rolę ''ruchomego taranu'' otwierającego drogę jednostkom pancernym i zmechanizowanym.W połowie lat 60-tych przystąpiono do opracowania specjalistycznego śmigłowca bojowego.Prototyp Mi-24 stanowił rozwinięcie koncepcji śmigłowca MI 8.Zastosowano podobny układ napędowy lecz zmniejszono wymiary śmigłowca.
    Zastosowano też podwozie chowane w locie a uzbrojenie podwieszono pod niewielkimi skrzydłami,które dodatkowo w szybkim locie poziomym tworzą siłę nośną
    odciążającą wirnik.Wersja Mi-24D była znacznie zmodernizowana (pierwsza wersja Mi-24A).Zastosowano kabinę załogi w układzie tandem(pilot zajmował ''wyższą''
    kabinę).Śmigłowce Mi-24D były nieustannie modyfikowane min.wyposażenie radiowe,środki obrony aktywnej,silniki TW3-117W.Rozwinięciem Mi-24 jest Mi-24W
    z unowocześnionym systemem uzbrojenia.W 1986 podczs likwidacji skutków awarii w Czarnobylu pokazano wersję Mi-24RCh śmigłowiec rozpoznania chemicznego.
    Śmigłowiec posiada środki obrony w postaci wyrzutnika pasków foli i flar,aparaturę syrena S-3M sygnalizująca pilotowi opromieniowanie śmigłowca wiązką laseru.
    Tłumika podczerwieni silnika i impulsowego urządzenia zakłucającego.
    Ponadto radiokompas ARK-15M,radiowyskościomierz RW-5,informator głosowy Ri-65 informujący o awariach,radiostacje R-863 itp.(jest sporo konfiguracji)
    Uzbrojenie to:czterolufowy karabin maszynowy JaKb 12,7 mm karabin zamontowany jest w ruchomym stanowisku(wersja Mi-24P dwulufowe działko GSz-23Ł kal.23mm)Ponadto niekierowane rakiety typu S-5 kal.57mm wystrzeliwane z czterech zasobników posiadających 32 prowadnice (UB-32-57)
    Można zastosować zasobniki B-8W-20 dla rakiet kal.80mm.lub też bomby o masie 50,100 lub 250kg podwieszane po jednej na każdej belce lub dwie bomby po 500kg.Lub kierowane pociski rakietowe 9M-17P Skorpion.jest jeszcze kilka opcji
    Modernizacja śmigłowca Mi-24 (najważniejsze rzeczy)
    -kokpit z możliwością dołączenia rosyjskich gogli noktowizyjnych Szowak
    -unowocześnione stabilizowane sensory obserwacji telewizyjnej i podczerwieni FLIR,oraz celownik laserowy.Kokpit wyposażono w ciekłokrystaliczne wyświetlacze
    wielofunkcyjne
    -nowa wieżyczka z 23 mm działkiem zaprojektowanym dla wersji Mi-24WP

    PS.opisałem ten śmigłowiec ponieważ nadal jest podstawowym śmigłowcem bojowym w Armii Rosyjskiej.Bez niego w tym temacie czegoś mi brakowało jeśli macie jakieś fajne zdjęcia tego śmigłowca wrzućcie je :) (ja daje suchy opis)
  24. # 24
    apropo sprzedazy kamowow, to chca je kupic indie, ostatni przetarg gdzie wystartowala tez augusta i bell zostal odwolany w marcu, chodza sluchy poto by go "ustawic" pod kamowa wlasnie i by nie bylo jaj z jakimis cobrami itp szajsem
  25. # 25
    "Alligator" czyli Ka-52 faktycznie będzie na razie oddany do specnazu GRU. Ma uzbrojenie: 30mm armatkę 2A42 taką co ma Mi-28 i BWP-2, przeciwpancerne rakiety AT-9 "Wihr" z Łaserowym naprowadzeniem, Rakiety "powietrze-powietrze". Ponoć wysoka temperatura nie działa szkodliwie na pracę tego Alligatora.
  26. # 26
    Może i się czepiam ale rosyjska nazwa ppk AT-9 to 9M120 ataka-W. To tak co do ścisłości. A i najlepiej nie mieszać oznaczeń NATO z rosyjskimi nazwami. Wichr to całkiem inny system o kodzie NATO AT-16 Scallion.
  27. # 27
    Autor cytatu: red_ivan... ale rosyjska nazwa ppk AT-9 to 9M120 ataka-W. To tak co do ścisłości...

    Ataka-W to kompleks stworzony dla śmigłowca Mi-28 i któregoś Kamowa i w Rosji nosi oznaczenie kodowe 9-A-2313
    Kompleks wyposażony w rakiety (do 16 rakiet w dowolnej kombinacji): 9M120(9M120M/9M220), 9M120F i 9M220O.
    Rakiet serii 9M120 można wykorzystać w innych systemach ppk:
    9M120 i pochodne oraz 9M120F do 9K113 i 9K114.
    to tak dla większej ścisłości :))


    Autor cytatu: red_ivan... A i najlepiej nie mieszać oznaczeń NATO z rosyjskimi nazwami.


    W pełni popieram... niech amerykanoluby nazywają sobie jak chcą sowiecki/rosyjski sprzęt :) my trzymajmy się oznaczeń "wschodnich" :))
  28. # 28
    Masz rację Saperski.
  29. # 29
    Witam, jestem nowy na tym forum, więc proszę moderatora o przeniesienie do ewentualnego działu.
    Korzystałem z funkcji szukaj, ale widocznie działa tylko w cyrylicy.
    Chciałem powitać Rusofilów szklaneczką zimnego napoju orzeźwiającego oraz zadać pytanie po uprzednim "wkupieniu się.
    Jestem miłośnikiem lotnictwa, co za tym idzie wszelkiego umundurowania, wyposażenia, sprzętu latającego. Uwielbiam myśliwce, - w szczególności Sukhoi-e oraz Mig-i. Interesują Kmnie wszelkie informacje odnośnie umundurowania , wyposażenia pilotów, w szczególności w zakresie fotelów katapultowych K-36 [ oraz innych ], kamizelek ratunkowych, kombinezonów oraz hełmów. Zatem jeśli ktokolwiek coś wie, ma dostęp do informacji, bardzo proszę o cynk :)
    Pozdrawiam
  30. # 30
    Dass wariacie :) siema, baw się dobrze !

    P.S. uwaga to super sztul i troll :D

    P.S. II Dla niewtajemniczonych to nie obelga pod adresem w/w Pana :)